úvod   /   Články   /   Začátečnická daň, aneb nic není hned

Začátečnická daň, aneb nic není hned

Krátké zamyšlení o tom, jak se nezhroutit z toho, že na začátku Vaší podnikatelské kariéry jste malí a nikoho nezajímáte :-) A že jsme na tom byli (skoro) všichni podobně.
 
We know that feel, bro
 
Tuhle jsem (ve sprše, jako obvykle) přemýšlel nad historií a vývojem mého podnikání. Vzpomínal jsem, jak jinak než s mírnou nostalgií a slzou v oku (nebo to byla ta voda?) na to, jak jsem kdysi založil "eseróčko". Samozřejmě s geniálním businessplánem, tedy tehdy jsem si to pochopitelně myslel. Z dnešního pohledu se jednalo spíš o snůšku fabulací a přání a já nadšeně čekal na to, jak se pohrnou peníze... Brzy se samozřejmě dostavilo vystřízlivění. Nikdo mě neznal, nikdo mě nechtěl, nevěděl jsem jak mám potenciální zákazníky oslovovat, nebyly žádné reference, nebyl nikdo, kdo by mě někomu doporučil.
 
dog in the rain
 
Dnes je tomu jinak a já přemýšlím, jak ta změna proběhla, jak jsme se vlastně dostali do povědomí zákazníků, jakou to celé mělo genezi...
 
Pokud nejste buďto potomek někoho, kdo už nějakým větším businessem disponuje a kdo Vás představí těm správným lidem, nebo nemáte geniální nápad a neprorazíte s veleúspěšným startupem s velkým investorem v zádech, čeká Vás dřina. Léta dřiny. Ono totiž budování kontaktů není jen tak. Networking "se nestane" sám o sobě. Tím hůř, pokud nejste zrovna komunikativní typ. Jeden můj kamarád, tehdy již zkušený podnikatel, mi kdysi říkal: "Musíš přežít ten začátek a zaplatit začátečnickou daň.", čímž samozřejmě myslel "musíš přežít to, že seš nula a postupně vybudovat nějakou reputaci".
 
work hard
 
Zkusím nadhodit pár doporučení, respektive poznatků z vlastní praxe, které Vám možná pomohou ve Vašich začátcích:
  • Buďte skromní - Tím myslím: uvědomte si, že je Vám 18, popř. 25 let a pravděpodobně moc netušíte o čem business je (i když si myslíte opak). Určitě nikoho neohromíte tím, že se budete tvářit jako Mark Zuckerberg. Stejně Vám to nikdo nesežere.
  • Hrajte vždy fér - A to bez výjimky. Vždycky. Podfuky se odpouští jen velkým hráčům a az velkou cenu. Nad "nýmandama" se rovnou zavře voda. Navíc zákazníci si to mezi sebou řeknou. A už si neškrtnete.
  • Buďte upřímní - Klidně přiznejte, že jste zelenáči. Je to vlastně celkem sympatické. Každý totiž někdy začínal a každý si ještě ty začátky (alespoň mlhavě a nostalgicky) pamatuje. Na nic si nehrajte. Naučte se včas přiznat chybu.
  • Slibujte méně, splňte více - To je to klasické "Underpromise and Overdelivery". A neplatí to jen pro začátečníky. Netvrdím samozřejmě abyste podnikali ve stylu "nechci slevu zadarmo", ale pokud Váš produkt / službu lehce "vyšperkujete" drobnými "laskavostmi" (tj. aniž by se to pak projevilo jako vícepráce na faktuře), klient si to bude pamatovat. A bude o tom s někým mluvit. A to chcete!
work hard

  • Buďte sebevědomí - Samozřejmě ale zdravě! Nesmí to kolidovat s bodem 1. Rozhodně se nesnažte "podlejzat" klientům a chovat se jako patolízal jen proto, že "tu zakázku prostě musíte urvat".
  • Vybírejte si zákazníky - Uvědomte si, že nemusíte dělat pro každého. Opravdu. Pokud ze zákazníka nejste schopní ani po velkém úsilí "vydyndat" co vlastně chce a třeba ani psanou smlouvu, odejtěte. Vyhnete se tím mnoha problémům.
  • Buďte opatrní a spořiví - Hlídejte si cashflow, mějte cashflow plán. "Neočůrávejte" zákon. Stejně Vás dožene, akorát byste si zadělali na problémy v budoucnu.
  • Mějte plán - A držte se ho. A měňte ho podle vývoje trhu a Vašich schopností.
  • Nechte si pomoci - Dnes je díky Internetu nespočet možností jak najít potřebné informace. Nebuďte líní a "googlete". Všude kolem je kvantum využitelných dat. Jen je umět najít. Využívejte možností podnikatelských inkubátorů, projektů / grantů na podporu rozvoje podnikání, podnikatelských hubů. Neváhejte se zeptat zkušenějších. Nikdo není odborník na všechno a Vy určitě budete potřebovat pomoci s bankovními produkty, marketingem, výrobou, nebo čímkoliv jiným... A dobře si své rádce vybírejte (ano, chápu, že zpočátku máte problém poznat, kdo Vám radí dobře a kdo ne, ale to prostě poznáte až časem). Také nezapomeňte žádat Vaše spokojené zákazníky o poskytnutí reference a doporučení!
  • Buďte trpěliví - Ono se to časem zlomí a ten první milion (EUR) vyděláte ;-)
Nebude to lehké. Pokud čekáte že ano, vůbec podnikat nezačínejte. Ale je jistá šance, že pokud budete trpěliví, budete se držet těch několika rad (a dalších, na které jsem zde zapomněl), budete dřít (někdy i bídu s nouzí) a bude příznivá konstelace slunečních skvrn, business se Vám rozjede a bude lépe!
 
Pokud Vás napadají další doporučení a připomínky, neváhejte, prosím, diskutovat na našem Facebooku pod příspěvkem s tímto článkem.
 
Petr Holodňák, šéf CEREBRA

PH_01_cb
 
 
 
 
Kontakt
Cerebra s.r.o.
Pickova 1486/2
Praha - Zbraslav
156 00 
telefonek  +420 721 660 957 
email  info@cerebra.cz
bod  mapa
Používáním webu CEREBRA s.r.o. souhlasíte s ukládáním cookies nezbytných pro dobré fungování webu.